Koperasi Sekolah

TUJUAN KOPERASI SEKOLAH DAN PERKEMBANGAN KOPERASI SEKOLAH 

Ada beberapa tujuan koperasi sekolah ditubuhkan dan tertakluk pada Akta Koperasi  dan kaedah-kaedahnya. Tujuan utama ialah untuk memberi dedahan dan pengalaman aktiviti koperasi dikalangan para pelajar supaya mereka akan menjadi bakal koperator dewasa yang berkebolehan dalam aktiviti berkoperasi.  Antara tujuan-tujuan seperti tercatit di undang-undang kecil koperasi sekolah  ialah:-

    •  Mengadakan kemudahan untuk membolehkan anggota-anggota menyimpan sebahagian daripada wang mereka bagi maksud yang yang baik

    •  Mengadakan kemudahan untuk menjual kepada anggota-anggota barang-barang keperluan mereka itu seperti barang-barang persekolahan, makanan, pakaian dan sebagainya dengan kebenaran Pengetua/Guru Besar

    • Membuat atau mengadakan sebarang alat kelengkapan persekolahan dan menternak atau memelihara sebarang jenis binatang yang mustahak untuk kegunaan pelajaran anggota-anggotanya.

    •  Memberi sokongan dan kerjasama kepada pihak penguasa sekolah dalam sebarang usaha dan rancangan yang dianjurkan olehnya bagi faedah dan kebajikan anggota-anggotanya.

    • Menjalankan sebarang aktiviti-aktiviti yang munasabah dan berfaedah selain daripada aktiviti-aktiviti di atas dengan kebenaran Ketua Pendaftar terlebih dahulu.


 

Kejayaan model Gerakan Koperasi Sekolah di Malaysia telah dijadikan contoh oleh banyak negara lain yang ingin menerapkan semangat berkoperasi kepada generasi muda bermula sejak di peringkat sekolah. Sekarang ni, hampir 90% sekolah menengah telah menubuhkan koperasi sekolah. Kewujudan koperasi sekolah bukannya untuk mencari keuntungan yang tinggi melalui perniagaan yang dijalankan. Kegiatan yang dijalankan oleh koperasi lebih kepada memupuk minat seseorang pelajar menceburi bidang perniagaan. Ianya bertujuan untuk membudayakan keusahawanan di kalangan pelajar dan menjadikan keusahawanan sebagai kerjaya pilihan apabila keluar sekolah nanti.

Kejayaan tersebut bukannya datang bergolek tetapi perlu diusahakan. Salah satu caranya ialah menggalakan mereka berniaga dan memberi pengiktirafan kepada mereka yang telah berusaha keras membangunkan gerakan koperasi sekolah ini.

Hari Koperasi Sekolah misalnya  bertujuan untuk menilai prestasi koperasi masing-masing melalui perbandingan dengan koperasi-koperasi lain yang berjaya. Melalui Hari Koperasi Sekolah ini, pelajar bukan sahaja berpeluang mengenali gerakan koperasi di peringkat sekolah dengan lebih dekat, malahan dengan aktiviti-aktiviti yang diadakan akan membuka mata dan minda mereka tentang sumbangan gerakan ini di Malaysia sebagai wahana penggerak ekonomi kepada negara.



Gabungan Koperasi Sekolah


 

Penubuhan gabungan koperasi sekolah adalah salah satu usaha Kerajaan untuk memperkukuhkan gerakan koperasi sekolah supaya lebih mampan dan berdaya saing. Gabungan koperasi sekolah adalah merupakan koperasi peringkat menengah di mana anggota-anggotanya terdiri daripada koperasi-koperasi sekolah di peringkat asas. Anggota-anggotanya adalah tediri daripada koperasi-koperasi sekolah yang ada di Daerah dan Wilayah setempat.


Gabungan koperasi sekolah boleh dijalankan secara integrasi menegak iaitu di mana beberapa buah koperasi sekolah yang menjalankan aktiviti perniagaan yang sama jenis atau fungsi yang sama, bergabung dan bekerjasama dalam satu entity bagi membantu menyelesaikan dan mengatasi masalah yang dihadapi oleh koperasi sekolah.Matlamat penubuhan gabungan ialah untuk meningkatkan kepentingan ekonomi para anggotanya mengikut prinsip-prinsip koperasi.  Ia bertingak sebagai payung yang melindungi anggota-anggotanya

 

Isu Koperasi Sekolah

 

Koperasi-koperasi sekolah juga seringkali mengakui menghadapi masalah dari aspek pengurusan yang berkesan. Saya pernah buat kajian di Gerakan Koperasi Sekolah Wilayah Persekutuan beberapa tahun dulu, antara penemuannya:-

  • 50% daripada koperasi bermasalah dari segi penyediaan akaun dan penyimpanan rekod-rekod yang berkaitan.

  •  30% pula dibelenggui masalah pentadbiran dan pengurusan

  • dan 20% daripada koperasi tersebut memerlukan kawalan dalaman yang lebih fokus kerana tidak aktif

  • masalah utama aspek pengurusan adalah bebanan tugas guru-guru koperasi yang dihadapi hampir semua koperasi-koperasi sekolah.

  • Kekurangan pengalaman dan latihan dalam pengurusan koperasi sering berlaku apabila guru-guru koperasi terutamanya yang memegang jawatan bendahari, dan setiausaha bertukar sekolah  atau berpindah

 

No comments:

Post a Comment