Saturday 5 May 2018

KOPERASI PENGGUNA



Kita mempunyai hampir 6 ribu buah koperasi yang menjalankan aktiviti pengguna di negara ini, khususnya kedai runcit dengan perolehan hampir RM 1.2 BILION SETAHUN. Koperasi Pengguna dari segi definasinya adalah milik anggota sendiri yang telah membayar saham dan menyimpan dalam koperasi  sebagai modal perniagaan koperasi. Anggota adalah pemilik, pengguna dan pemodal dalam koperasi tersebut. Contoh koperasi pengguna selalunya adalah kedai koperasi yang dalamnya menjual barangan keperluan anggota koperasi termasuklah barangan, perkhidmatan dan barangan keperluan anggota sekeluarga. Kedai ini boleh dalam bentuk kedai runcit, supermarket atau pasar mingguan dan borongan.

Banyak aktiviti koperasi pengguna yang boleh dijalankan, setelah mendapat persetujuan mesyuarat agung koperasi, ni antaranya  menjalankan aktiviti insuran, pembekalan barangan input pertanian, barangan keperluan harian , barangan rumah dan sebagainya.

Perbezaan antara kedai milik sendiri dengan kedai koperasi adalah kedai koperasi wajib menyediakan perkhidmatan berkualiti dangan harga yang sesuai dan munasabah kerana kedai tersebut adalah milik anggota sendiri.  Kedai koperasi tidak sepatutnya menaikan harga yang tinggi kerana itu akan menyusahkan anggota sendiri. Manakala kedai bukan koperasi akan ada motif keuntungan yang berlebihan dan wujud kes untuk menaikan harga barangan keterlaluan. Keuntungan atau lebihan yang ada di kedai koperasi akan dipulangkan semula kepada anggota koperasi dalam bentuk rebat langganan dan dividen atas saham mereka dalam koperasi. Ini semua akan memberi tambahan pendapatan kepada anggota koperasi. Selebihnya koperasi akan simpan untk membesarkan lagi perniagaan koperasi demi untuk membantu anggota koperasi.
Apabila perniagaan kedai koperasi maju dan membesar, ini akan menyediakan peluang pekerjaan kepada anggota koperasi. Anggota koperasi boleh juga membekalkan produk kepada kedai koperasi mereka.

Didunia, banyak contoh koperasi yang Berjaya dalam aktiviti pengguna ini, misalnya Jepun yang mempunyai 28  juta anggota yang terlibat dalam aktiviti koperasi kedai runcit ini, dan kedai koperasi telah mnyumbang hamper 21 bilion US Dolar kepada KDNK Jepun. Mereka juga menggunakan teknologi tinggi dalam pembelian barangan dan penghantaran barangan kepada anggotanya.



Oleh itu kita sebagai anggota koperasi pengguna kena bantu koperasi kedai runcit kita dengan berlanggan dan memberi modal supaya sentiasa relevan dalam membantu meringankan kos sara hidup kita sendiri.

1 comment:

  1. Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

    ReplyDelete