Apakah ciri ciri komunikasi yang berkesan dalam pengurusan koperasi, antaranya ialah
- memberi atau menerangkan fakta sebenar
- membincangkan dengan fikiran terbuka dan ikhlas
- tiada kepentingan peribadi, fokus kepada untuk mencapai matlamat penubuhan koperasi
- mengambil tindakan susulan, jangka pendik dan jangka panjang
- mengetahui tanggungjawab dan sempadan masing masing
InsyaAllah dengan adanya komunikasi yang berkesan tersebut, semua isu difahami diperingkat awal lagi dan boleh diatasi dengan segera. Sekarang ini, teknologi sangat penting digunakan selari dengan perkembangan semasa. Maklumat dan capaian hanya dihujung jari. Isunya adakah semua pihak tersebut boleh berkomunikasi seperti yang dinyatakan di atas.
Banyak koperasi di Malaysia gagal mencapai matlamat berkoperasi disebabkan kepentingan peribadi tanpa memikirkan halatuju asal untuk mensejahtera ekonomi anggota.
ReplyDeleteSistem berkomunikasi kadang2 sengaja digagalkan demi kepentingan kelompok yang berkuasa..sangat2 menyokong pendapat tuan zazali
Setuju tuan, koperasi perlu ada buget untuk pendidikan anggota. Masukkkan dalam buget tahunan untuk kelulusan Mesyuarat Agung
Delete