Saturday, 24 November 2018

Komunikasi Berkesan Dalam Koperasi

Salah satu faktor kejayaan sesebuah koperasi ialah komunikasi yang berkesan antara lembaga koperasi, pengurusan koperasi dan anggota anggota koperasi. Dengan adanya komunikasi yang berkesan, semua pihak tersebut dapat mengetahui dan memahami perjalanan dan isu isu yang dihadapi oleh koperasi mereka, dan boleh turut sama menyumbang idea untuk membantu kearah kejayaan sesebuah koperasi.
Apakah ciri ciri komunikasi yang berkesan dalam pengurusan koperasi, antaranya ialah

  • memberi atau menerangkan fakta sebenar
  • membincangkan dengan fikiran terbuka dan ikhlas
  • tiada kepentingan peribadi, fokus kepada untuk mencapai matlamat penubuhan koperasi
  • mengambil tindakan susulan, jangka pendik dan jangka panjang
  • mengetahui tanggungjawab dan sempadan masing masing
InsyaAllah dengan adanya komunikasi yang berkesan tersebut, semua isu difahami diperingkat awal lagi dan boleh diatasi dengan segera. Sekarang ini, teknologi sangat penting digunakan selari dengan perkembangan semasa. Maklumat dan capaian hanya dihujung jari. Isunya adakah semua pihak tersebut boleh berkomunikasi seperti yang dinyatakan di atas.

2 comments:

  1. Banyak koperasi di Malaysia gagal mencapai matlamat berkoperasi disebabkan kepentingan peribadi tanpa memikirkan halatuju asal untuk mensejahtera ekonomi anggota.
    Sistem berkomunikasi kadang2 sengaja digagalkan demi kepentingan kelompok yang berkuasa..sangat2 menyokong pendapat tuan zazali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tuan, koperasi perlu ada buget untuk pendidikan anggota. Masukkkan dalam buget tahunan untuk kelulusan Mesyuarat Agung

      Delete