Monday 17 June 2024

MEMARTABATKAN ANGGOTA KOPERASI -CBP

 InsyaAllah , saya menawarkan diri untuk bertanding sebagai anggota lembaga Bank Koperasi Pertama (CBP) yang mesyuarat agung perwakilannya akan diadakan pada hujung Jun tahun 2024. Sebagai mantan Pengerusi Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), ini merupakan pengalaman pertama untuk bertanding sebagai lembaga koperasi. Kalau dulu, kita tidak dibenarkan menjadi mana-mana lembaga koperasi kecuali koperasi kakitangan SKM sebab ada kepentingan kerana kita sebagai badan penyelia koperasi.

Ini juga dapat melihat keberadaan saya secara aktif dalam gerakan koperasi ini boleh diterima oleh koperasi-koperasi. Dulu , kita sebagai pendaftar, pastiya koperasi ikut apa yang diarahkan. Sebagai pejuang koperasi, perjuangan ini mesti diteruskan sehingga tiada kemampuan lagi.


Hasrat untuk bertanding sebagai anggota lembaga CBP ini didorong oleh beberapa sebab antaranya:
  • sebagai sebuah bank koperasi, dulunya Bank Persatuan, peranan utama koperasi bank ini adalah membantu anggota-anggotanya, terutama  koperasi=koperasi yang menjadi anggotanya dengan menyediakan kemudahan pinjaman mudah, mesra peraturan dan pemantauan bersama yang berkesan. Itu sebab tema saya "Memartabatkan anggota Koperasi" Saya melihat usaha ini boleh dipertingkatkan oleh CBP
  • Sebagai bank koperasi, dimana tuan punyanya ialah anggota=anggota koperasi, elok kiranya bank koperasi membantu perniagaan koperasi atau individu yang meminjam dari segi khidmat nasihat perniagaan. Kita sepatutnya berbeza dengan bank swasta. Kita mesti saling membantu. Peranan lembaga menentukan hala tuju koperasi, dari segi pengurusan , bank koperasi ini telah mempunyai tenaga profesional yang berkebolehan . Motif keuntungan dengan kebajikan anggota perlu diseimbangkan,
  • Pengalaman saya sebagai penyelia koperasi lebih 38 tahun, InsyaAllah saya dapat membantu dalam tadbir urus yang baik mengikut Akta Koperasi dan Undang=undang Kecil Koperasi dan peranan jangka panjang koperasi ini.  InsyaAllah, jika dapat digabungkan juga semua koperasi kredit dibawah satu payung yang CBP juga menjadi penerajunya, saya yakin gerakan kita menjadi lebih kuat dan tersusun. Itulah tujuan Federasi Koperasi yang kita terlibat dalam penubuhannya dulu.
Kalah menang adat pertandingan, yang penting kita sentiasa membantu gerakan koperasi terus berkesan dan mencapai objektif penubuhannya.


No comments:

Post a Comment